Detail

TitelInternationale zomercursus voor vocalisten te ’s-Hertogenbosch, 1962-1978
Periode1962-1978
Omvang en Medium2 meter
OpenbaarheidOpenbaar
ToegangInternationale zomercursus voor vocalisten te ’s-Hertogenbosch, 1962-1978
Auteur: G.J. Tolboom
InventarisDownload Internationale zomercursus voor vocalisten te ’s-Hertogenbosch, 1962-1978
 

  •  Inleiding
    • 1.       Geschiedenis van de Internationale Zomercursus voor Vocalisten

      Wat hebben eerste prijswinnaars van het Internationale Vocalisten Concours meer dan de tweede prijswinnaars? Voorop gesteld dat het verschil marginaal kan zijn, is het antwoord gauw verwoord “ervaring”. De eerste prijswinnaars hebben juist meer interpretatie, meer bezieling in hun lied gelegd dan de tweede prijswinnaars.

      Dit verschil en de soms grote verschillen bij de overige deelnemers hebben duidelijk gemaakt dat het Concours ’n goede ervaring is in wedstrijdverband. Iets geheel anders is nodig om geëngageerd te kunnen worden. Een cursus waar de vertolking van muziekstukken bijgebracht worden.

      Bij de stichting ’s-Hertogenbosch Muziekstad is in 1958 een gelijksoortig plan gegroeid. Welke docenten, zangpedagogen zouden gevraagd moeten worden om die interpretatie van werken tot zijn recht te doen komen. Alleen de meest bekenden komen daarvoor in aanmerking Musici in hart en nieren.

      De inschrijving van 1962 is bevredigend te noemen. Het aantal bleef in de jaren daarna groeien. Ook de docerende zangpedagogen hebben tallozen aangetrokken. De genres zijn nog hetzelfde gebleven; opera, oratorium en lied.

      Wijzingen kwamen er van de kant van de subsidiënten. De regering de provincie stelden de eisen en deden suggesties. Niet alleen als belanghebbende heeft de Koninklijk Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging – de K.N.T.V. – van zich laten horen maar ook als subsidiënt.

      In 1972 is het reglement gewijzigd. Vocalisten moeten aangewezen werken bestuderen en hun vertolking ervan aan het begin van de cursus ten toon spreiden. De naam van de cursus veranderde in Zomercursus voor Vocalisten, later weer in Zomercursus voor Hedendaagse Vocale Muziek.

      Dientengevolge is de toeloop veranderd en de genre “hedendaagse muziek” geworden. De ingeslagen weg is juist geweest. Alleen een goede interpretatie of vertolking van het componistenwerk heeft de vocalist bij den tijd gehouden en geëngageerd.

      Een risico voor de voortzetting ligt in de subsidiëring welke na de oliecrisis ineenstortte.

      Een onbeantwoorde vraag is; Is deze interpretatiecursus een verlengde van de Conservatorium-opleiding of een persoonlijke beslissing van iedere vocalist?

      De toekomst (1994) zal het eerste deel bevestigen.

       

      2.       Geschiedenis van het archief

      Het betreffende archief was volledig. De gebruikelijke stukken van de bestuurstafel waren summier, zoals bekend is. Van de drie meter archief blijft er een meter over, omdat de inschrijvingen o.a. nogal omvangrijk zijn. Ook heeft de subsidiëring steeds zijn invloed op de beleidsontwikkeling gehad. Tezamen met de vaststelling van de begroting is de motivatie voor de subsidiëring bewaard. Het zal de gebruiker duidelijk worden dat er banden zijn met het Internationale Vocalisten Concours d.m.v. de stichting ’s-Hertogenbosch Muziekstad. Dit komt elk ten goede.

      Het archief omvat de jaren 1962-1976. Van het jaar 1978 zijn enkele stukken aanwezig.

       

      3.       Verantwoording van de inventaris

      De bewerking van dit archief van de stichting ’s-Hertogenbosch Muziekstad is gedaan overeenkomstig de richtlijnen van vernietiging met inachtneming van het eigen karakter van dit archief.

      Hier mag opgemerkt worden dat de Zomercursus een vervolg krijgt. Deze cursus zal meer gewicht krijgen dan het I.V.C.

  •  Citeerinstructie: NL-HtSA Archiefnummer 1012 Internationale zomercursus voor vocalisten te ’s-Hertogenbosch, 1962-1978, inv.nr. ...
  • Hele toegang